Frans-Marineke.reismee.nl

Dag 6 en 7, Swaziland

Maandagochtend 8.30 uur zijn we vertrokken uit Hazyview richting Swaziland. Onderweg daarheen zijn we gestopt bij een gigantisch winkelcentrum, waar we wat konden shoppen, iets drinken en een lunchpakketje kopen. Verder richting Swaziland kwamen we langs veel rietsuiker- en bananenplantages. Bij de grens aangekomen kregen we eerst een stempel in ons paspoort voor vertrek uit Zuid-Afrika en 300 meter verder een stempel van Swaziland. Maar voordat we Swaziland binnengingen werden we eerst in het tussengelegen niemandsland ontvangen door Swazi-bewoners met dans en muziek. Bij de dans gaat het erom dat de dansers hun benen zo hoog mogelijk boven hun hoofd zwaaiden. Heel leuk om te zien. Ook kregen we nog in een traditionele hut lessen over de cultuur en leefwijze van de Swazi's.

In Swaziland aangekomen zagen we dat in het buitengebied de meeste mensen in stenen huisjes met golfplaten dak wonen en in de hoofdstad Manzini wat luxer, soms zelfs in flats.Op weg naar onze lodgeMantenga in Manzini zijn we nog gaan kijken in een glasfabriek / -blazerij, waar van gerecycled glas allerleivoorwerpen werden gemaakt. Om 17.00 uur kwamen we aan bijde lodge. Een prachtige omgeving met veel mooie bomen en talloze vogels, maar ook gekko's.Er wordt ook gewaarschuwd voorblauwaapjes (ramen en deuren dicht als je weggaat) maar die hebben we nogniet gezien. 's Avonds een heerlijk menu op het overdekte terras, met op de achtergrond begeleiding door vogels en kikkers. Veel gelachen methet leuke reisgezelschap.

Dinsdag zijn we na het ontbijt met de bus naar Mlilwane nationaal parkgegaan voor een wandeling van 2 uuronder begeleiding van een gids. In dit parkhebben we allerlei dieren en planten van dichtbij in hun natuurlijke omgeving kunnen bekijken en fotograferen: o.a. zebra's, gnoe's (in ZA wildebeest), kudu's, 3 krokodillen, enz. Er zijn ook nijlpaarden, maar die kwamen vanwege het warme weer niet naar de kant, dus zagen we alleen hun oren en neus boven water komen. In het park kregen we een lasagne met rundvlees als lunch. Op wegterug naarMantenga Lodgenog een bezoek aan een 'kaarsfabriek' annex kunstmarkt.Nog een uur of 4 vrij te besteden en dan weer aan tafel..

Wordt vervolgd....

PS: Eenvan onze medereizigers, Lilian, houdt ook een reislog bij. Belangstellenden kunnen deze vinden ophttp://lilianjos.waarbenjij.nu/Reisverslag/?Zuid-Afrika/+%93Het+Krugerpark%94/&subdomain=lilianjos&module=site&page=message&id=4061986

rieky en mari

Zo te zien is het daar heel erg indrukwekkend, mooi en gezellig.
Geniet ervan en heel veel groeten, Doei

Nico

Dag Marineke en Frans,

zit ik onder werktijd naar mijn collega en zijn vrouw te kijken hoe zij duizenden kilometers van hier van een geweldige vakantie genieten. Prachtige foto's en steeds een mooi verslag. Dat het gevoel voor kleur niet alleen in kleding is te zien maar zelfs door werkt op een koeltoren vind ik geweldig. Dat (gebruik van kleuren) zou ook in ons land wel wat meer mogen.
Ik blijf volgen, groeten, nico