Frans-Marineke.reismee.nl

Dag 8 en 9, Hluhluwe en St. Lucia

Woensdag 26-10 gingen we met de bus vanuit Swaziland richting Kwazulu-Natal. Maar eerst stond nog een (te) kort bezoekje aan de traditionele markt in Manzini. Hier worden voor en door de Swazi's allerlei produkten verhandeld, zoals groente, fruit, kruiden, medicijnen die de lokale medicijnmannen worden gebruikt, Afrikaanse kunst en textiel waar terplaatse kleding van wordt gemaakt. De reis ging vervolgens verder richting grens met Zuid-Afrika waar we het Zulu-land binnengingen. De Zulu's hebben nog wel een koning, maar deze heeft geen macht meer omdat Kwazulu-Natal tegenwoordig een provincie is van Zuid-Afrika. Wel hebben de Zulu's een eigen leefgebied waar ze nog volgens hun gebruiken en tradities kunnen wonen. Zulu-mannen kunnen met meerdere vrouwen trouwen, waarvoor ze dan wel een bruidschat moeten betalen ter waarde van 11 koeien per vrouw. Net zoals in Swaziland kregen we hier een ontvangst in een nagebouwd Zulu-dorp met een hoog efteling-gehalte. Het weer was voor het eerst wat minder: motregen, 23 graden. We zijn daarna doorgereden naar de lokatie waar we 2 nachten zullen verblijven: De Ewulzini Game Lodge in Hluhluwe. Dit is een prachtige accommodatie in de vrije natuur met luxe vakantiewoningen. Tijdens het diner werden we 's avonds verrast door een optreden van het voltallige keukenpersoneel met Afrikaanse zang en dans.

Donderdag 27-10 weer vroeg uit de veren, want 's morgens stond een game-drive in 10 persoons terreinwagens op het programma in Hluhluwe Umofolozipark, een park waar de witte neushoorn nog in grote getale voorkomt. En ja, we hebben hem op de foto! De big five is dus compleet. We hebben nog veel meer wilde dieren kunnen zien, vooral door het scherpe oog van onze gids, die heel veel wist te vertellen over alle dieren. We hebben o.a. ook weer een leeuwenpaar gezien, zeer de moeite waard.
Na de lunch bij een pizzeria zijn we naar het meer van St. Lucia gereden voor een rondvaart. Dit meer deel van het Werelderfgoed en we hebben er o.a. veel watervogels, krokodillen, nijlpaarden (die in ZA zeekoeien genoemd worden) en waterbokken gespot. Om 17.15 uur zijn we weer gearriveerd bij onze lodge.

Wordt vervolgd....