Frans-Marineke.reismee.nl

Dag 12 en 13, Sani Pas en reis naar East London

Zondagochtend waren we met 23 reizigers die de Sani Pas wilden bezoeken. De Sani Pas is de enige toegangsweg vanuit de provincie Kwazulu Natal naar het koninkrijk Lesotho. Lesotho is geheel omringd door Zuid-Afrika, is ongeveer even groot als België en heeft 2 miljoen inwoners.
We gingen onder begeleiding van een gids/chauffeur in 4-wheeldrives naar boven. Marineke zat op de achterbank en Frans op de middelste bank tussen 2 anderen. De plaatsen waren zeer krap, dus niet bepaald comfortabel. Met enkele tussenstops, voor 2 douaneposten en voor uitzichtpunten waar we uitleg kregen, zijn we naar boven gehobbeld: de zogenaamde Afrikaanse massage. We zijn helemaal door elkaar geschud, in totaal 3 uur duurde de heenreis. Maar deze ontberingen waren absoluut de moeite waard! Een prachtige ruige natuur, harde wind met een temperatuur van 17 tot 20 graden en een bezoek aan bewoners van Lesotho die op de hoogvlakte een bestaan leiden met de verkoop van schapenwol, vlees, eigengemaakt bier en brood en wat eigengemaakte sierraden. We mochten allemaal proeven van het bier en het brood. Dit keer heb ik toch maar bedankt voor het biertje. Daarna hebben we de lunch gebruikt in de hoogst gelegen kroeg van Afrika, 2864 meter boven de zeespiegel. Deze bestond uit een zelfgemaakte lasagne, groente en brood. De weg terug ging uiteraard over dezelfde hobbels en uiteindelijk waren we om 5 uur weer in het resort.

Maandag 31 oktober was het weer vroeg dag, 6.00 uur wake-up call, want we hadden een lange busreis voor de boeg, meer dan 500 km door de provincie Oost-Kaap. Enkele van onze medereizigers hadden last van maag- en darmklachten, misschien toch iets verkeerds gegeten. Het weer: bewolkt, ca 18 graden.
We reden door het voormalig 'thuisland' Transkei, het gebied waar de oorspronkelijke bewoners , de Xhosa's gedwongen werden om te wonen. De naam Transkei komt van de Keirivier: de blanken bleven aan de ene kant en de zwarten moesten aan de overkant gaan wonen. Dit is ook het gebied waar Nelson Mandela is geboren, we zijn langs zijn huis gereden.

Rond 18.00 uur hebben we onze bestemming voor de komende 2 overnachtingen bereikt: het Inkwenkwezi Private Game Reservaat. We zijn ontvangen met champagne en nadat we onze kamers hadden betrokken hebben we genoten van een uitstekend 4 gangen diner. Morgen mogen we wat langer in bed blijven liggen, want dat is in principe een 'vrije' dag, maar met verschillende leuke opties. Wordt vervolgd .....

PS: nog langer wachten op foto's (geen wifi)

Nico

London? Ik dacht die zitten in Zuid Afrika!.
Heel iets anders: verkopen ze daar ook bezemstelen?