Frans-Marineke.reismee.nl

Dag 11, reis naar Drakensbergen

Na een overvloedig ontbijt in het Tropicana Hotel in Durban stapten we om 9.00 uur weer in onze bus. We reden op de N3 richting Pietermaritzburg. Bij Howick hadden we onze eerste stop voor een bezoek aan een mooi uitzichtpunt met waterval, diverse kraampjes en winkeltjes met Afrikaanse curiosa, de mogelijkheid tot geld pinnen en een kop koffie. Geld pinnen was hier bepaald niet aantrekkelijk want bij elke automaat stonden lange rijen Afrikaners die kennelijk hun salaris hadden gekregen. Inmiddels was het 12.00 uur, dus kregen we trek in onze lunch die klaar stond een kwartier rijden verderop in restaurant Yellow Wood, genoemd naar de typisch Afrikaanse 'geelhoutboom'.
Onze reis ging verder over provinciale wegen richting Underberg, een dorpje in de Drakensbergen. Na dit dorpje reden we de bergweg verder af over een afstand van 35 km. Aan het eind van deze weg kwamen we aan in een gigantisch resort 'The Drakensberg gardens'. Niet voor iedereen was er een hotelkamer beschikbaar, daarom werden wij met 8 andere reizigers in luxe chalets ondergebracht. Wij delen een chalet met Theo en Annie. Het is van alle gemakken voorzien met een prachtig uitzicht op de Drakensbergen. Vanavond worden we met een golfkarretje opgehaald om in het hotel te gaan eten.
Foto's volgen later, want we hebben geen wifi hier.

Wordt vervolgd....

Dag 10, Durban

Onze koffers weer gepakt en om half 8 de bus in. We rijden over de N2 richting Durban. Onderweg daarheen zijn we in de buurt van het stadje Eshowe naar een weeshuis gegaan waar een Noorse stichting (Zulufather.org) een project heeft opgezet om de vele weeskinderen in het dorp op te vangen, te voeden en te onderwijzen. De kinderen wonen allemaal thuis bij hun familie: ooms, tantes, opa's en oma's, maar komen vrijwel dagelijks naar de stichting. Het was voor de kinderen een heel feest om een bus vol Nederlanders te ontvangen, die natuurlijk allemaal wat kochten of doneerden. Vlak vΓ³Γ³r Durban hebben we geluncht in Umhlanga, een grote rijkebadplaats. Het contrast met de arme Zulu-mensen van het weeshuis was enorm.
In Durban aangekomen hebben we eerst even geshopt op een overdekte markt, waar veel Indische mensen hun waren aanprezen. Daarna naar ons hotel Tropicana aan de boulevard, met een fantastisch uitzicht op de Stille Oceaan.

Wordt vervolgd....

Dag 8 en 9, Hluhluwe en St. Lucia

Woensdag 26-10 gingen we met de bus vanuit Swaziland richting Kwazulu-Natal. Maar eerst stond nog een (te) kort bezoekje aan de traditionele markt in Manzini. Hier worden voor en door de Swazi's allerlei produkten verhandeld, zoals groente, fruit, kruiden, medicijnen die de lokale medicijnmannen worden gebruikt, Afrikaanse kunst en textiel waar terplaatse kleding van wordt gemaakt. De reis ging vervolgens verder richting grens met Zuid-Afrika waar we het Zulu-land binnengingen. De Zulu's hebben nog wel een koning, maar deze heeft geen macht meer omdat Kwazulu-Natal tegenwoordig een provincie is van Zuid-Afrika. Wel hebben de Zulu's een eigen leefgebied waar ze nog volgens hun gebruiken en tradities kunnen wonen. Zulu-mannen kunnen met meerdere vrouwen trouwen, waarvoor ze dan wel een bruidschat moeten betalen ter waarde van 11 koeien per vrouw. Net zoals in Swaziland kregen we hier een ontvangst in een nagebouwd Zulu-dorp met een hoog efteling-gehalte. Het weer was voor het eerst wat minder: motregen, 23 graden. We zijn daarna doorgereden naar de lokatie waar we 2 nachten zullen verblijven: De Ewulzini Game Lodge in Hluhluwe. Dit is een prachtige accommodatie in de vrije natuur met luxe vakantiewoningen. Tijdens het diner werden we 's avonds verrast door een optreden van het voltallige keukenpersoneel met Afrikaanse zang en dans.

Donderdag 27-10 weer vroeg uit de veren, want 's morgens stond een game-drive in 10 persoons terreinwagens op het programma in Hluhluwe Umofolozipark, een park waar de witte neushoorn nog in grote getale voorkomt. En ja, we hebben hem op de foto! De big five is dus compleet. We hebben nog veel meer wilde dieren kunnen zien, vooral door het scherpe oog van onze gids, die heel veel wist te vertellen over alle dieren. We hebben o.a. ook weer een leeuwenpaar gezien, zeer de moeite waard.
Na de lunch bij een pizzeria zijn we naar het meer van St. Lucia gereden voor een rondvaart. Dit meer deel van het Werelderfgoed en we hebben er o.a. veel watervogels, krokodillen, nijlpaarden (die in ZA zeekoeien genoemd worden) en waterbokken gespot. Om 17.15 uur zijn we weer gearriveerd bij onze lodge.

Wordt vervolgd....

Dag 6 en 7, Swaziland

Maandagochtend 8.30 uur zijn we vertrokken uit Hazyview richting Swaziland. Onderweg daarheen zijn we gestopt bij een gigantisch winkelcentrum, waar we wat konden shoppen, iets drinken en een lunchpakketje kopen. Verder richting Swaziland kwamen we langs veel rietsuiker- en bananenplantages. Bij de grens aangekomen kregen we eerst een stempel in ons paspoort voor vertrek uit Zuid-Afrika en 300 meter verder een stempel van Swaziland. Maar voordat we Swaziland binnengingen werden we eerst in het tussengelegen niemandsland ontvangen door Swazi-bewoners met dans en muziek. Bij de dans gaat het erom dat de dansers hun benen zo hoog mogelijk boven hun hoofd zwaaiden. Heel leuk om te zien. Ook kregen we nog in een traditionele hut lessen over de cultuur en leefwijze van de Swazi's.

In Swaziland aangekomen zagen we dat in het buitengebied de meeste mensen in stenen huisjes met golfplaten dak wonen en in de hoofdstad Manzini wat luxer, soms zelfs in flats.Op weg naar onze lodgeMantenga in Manzini zijn we nog gaan kijken in een glasfabriek / -blazerij, waar van gerecycled glas allerleivoorwerpen werden gemaakt. Om 17.00 uur kwamen we aan bijde lodge. Een prachtige omgeving met veel mooie bomen en talloze vogels, maar ook gekko's.Er wordt ook gewaarschuwd voorblauwaapjes (ramen en deuren dicht als je weggaat) maar die hebben we nogniet gezien. 's Avonds een heerlijk menu op het overdekte terras, met op de achtergrond begeleiding door vogels en kikkers. Veel gelachen methet leuke reisgezelschap.

Dinsdag zijn we na het ontbijt met de bus naar Mlilwane nationaal parkgegaan voor een wandeling van 2 uuronder begeleiding van een gids. In dit parkhebben we allerlei dieren en planten van dichtbij in hun natuurlijke omgeving kunnen bekijken en fotograferen: o.a. zebra's, gnoe's (in ZA wildebeest), kudu's, 3 krokodillen, enz. Er zijn ook nijlpaarden, maar die kwamen vanwege het warme weer niet naar de kant, dus zagen we alleen hun oren en neus boven water komen. In het park kregen we een lasagne met rundvlees als lunch. Op wegterug naarMantenga Lodgenog een bezoek aan een 'kaarsfabriek' annex kunstmarkt.Nog een uur of 4 vrij te besteden en dan weer aan tafel..

Wordt vervolgd....

PS: Eenvan onze medereizigers, Lilian, houdt ook een reislog bij. Belangstellenden kunnen deze vinden ophttp://lilianjos.waarbenjij.nu/Reisverslag/?Zuid-Afrika/+%93Het+Krugerpark%94/&subdomain=lilianjos&module=site&page=message&id=4061986

Dag 5, Panoramaroute

Om 6.30 uur werden we gewekt met de wake up call. 0m 7.00 ontbijt en om half 8 in de bus. We gingen vandaag zo vroeg omdat het erg warm belooft te worden: 37 graden. Dat is voor zuid Afrika ook geen voorjaarstemperatuur, maar meer de temperatuur voor de zomer die in november begint.

Onze tocht ging eerst naar de zogenaamde potholes, ofwel kolkgaten. Deze zijn miljoenen jaren geleden ontstaan doordat op deze plaats de Blyde Rivier en de Treur Rivier bij elkaar komen. Hierdoor ontstonden grote draaikolken die langzaam grote gaten in de rotsen hebben gesleten. Daar konden we een mooie wandeling maken over platte stenen die aan de oever van de rivier lagen en langs de waterval. Even wat fris drinken, want we konden om half 9 al goed voelen dat het heet ging worden. Aan een kraampje hebben we 2 mooie beeldjes gekocht en er komen twee vrouwen erg mooi aangekleed hun plekkie opbouwen met spandoeken en djembee voor muziek.
Daarna gingen we weer verder met de bus naar de Drie Rondavels, drie bergtoppen die veel lijken op traditionele hutten. Hier konden we ook een blik werpen in de Blyde Rivier Canyon, de op 2 na grootste canyon ter wereld. Ten slotte nog naar het hoogste uitzichtpunt in dit gebied: God's Window. Allemaal prachtige uitzichten op de mooie omgeving.
Voor de lunch gingen we naar Harry's Pancake in Graskop waarna we weer naar het hotel zijn teruggegaan in Hazyview. Van 2 uur 's-middags tot 7 uur kunnen we onze tijd vrij besteden. Dan staat weer een 'braai' voor ons klaar.
Weer een mooie, warme dag.

Wordt vervolgd

Dag 4, Kruger Park

Fantastisch! Onze gamedrive in het Krugerpark was een onvergetelijke ervaring. 's Morgens om 6 uur stapten we in 3 terreinauto's met elk 9 of 10 passagiers. Onze gids/chauffeur was Derek. Hij heeft ons alles verteld en laten zien wat het Krugerpark te bieden heeft. Natuurlijk gingen we voor 'the big five': Leeuw, Luipaard, Neushoorn, Olifant en Buffel. Alleen de neushoorn hebben we niet gezien, wel hele mesthopen ervan.
Toen we het park binnenreden zagen we meteen een groep zebra's en giraffen, dus we waren hoopvol gestemd. Maar daarna hebben we een uur lang nauwelijks wilde dieren gezien, tot frustratie van Derek. Ons geduld is echter beloond. Eerst kregen we buffels te zien, vervolgens een groep leeuwen en daarna een luipaard, die lag te slapen op de onderste tak van een boom. Derek was hier erg blij mee, want het was al 2 weken geleden dat hij een luipaard had gezien. Bovendien komt een luipaard zelden in een boom (in tegenstelling tot een jachtluipaard). Olifanten hebben we heel veel gezien, groot en klein. Natuurlijk ook nog andere dieren zoals koedoe's, zebra's, giraffen en empala's. Vlak voor de lunch zagen we een luipaard, die lag te slapen aan de rand van de weg. Zo dichtbij en zo mooi dat ook onze gids Derek helemaal lyrisch werd. Blijkbaar was dit een zeldzaam mooie ervaring.

Om half 4 zat de excursie door het Krugerpark er voor ons op. Inmiddels was de temperatuur gestegen tot 34 oC en waren we allemaal behoorlijk moe, mede door de harde wind.
Na een paar uurtjes rust hebben we nog genoten van een lekker diner. Morgen wordt het nog warmer (37 oC), dus vertrekken we weer op tijd, 7.30 uur voor de panaromaroute door het park.

Wordt vervolgd.............

Dag 3, Cullina diamantmijn en reis naar Kruger Park

Vandaag hebben we een lange busreis gemaakt. We zijn op weg naar het Kruger Park langs de woonplaats van onze gids Nicky gegaan. Zij woont namelijk in Cullina, waar in 1905
's werelds grootste diamant gevonden is. Sindsdien is daar een diamantmijn gevestigd, die nu nog steeds en in de toekomst nog tientallen jaren produktief zal zijn. Erg leuk en interessant om te zien. Daarna weer in de bus en om een uur of 2 weer uitstekend geluncht waarbij we de echte Afrikaanse Boboti konden proeven (pittig gekruid gehakt met rijst en groente). Hoe dichter we daarna het Kruger Park naderde hoe mooier de natuur werd. We zijn nog even gestopt bij een oude goudmijn, 'Pilgrims Rest'geheten. Tegen half 7 hebben we onze bestemming bereikt: hotel Numbi in Hazy View.

Morgenvroeg worden we om 5 uur gewekt, waarna we om 05.40 uur vertrekken naar de ingang van het Kruger Park om vervolgens in terreinwagens onze eerste gamedrive te gaan maken. Spannend dus.

Wordt vervolgd.... (vandaag geen foto's)

F&M

Cool

Dag 2, Pretoria en Soweto

Dag allemaal,

Hier ons eerste bericht uit Zuid-Afrika. Onze reis gisteren (woensdag 19-10) was lang maar is prima verlopen. Om 23.30 uur stapten we onze hotelkamer binnen. Vanmorgen mochten we uitslapen (?) wantde busvertrok pas om 9.00 uur. In Pretoriahebben we de geschiedenis van Zuid-Afrika (voortrekkersmonument, Paul Kruger-huis, e.d.) de revu laten passeren, vervolgens heerlijk geluncht in een vogelpark en daarna zijn we naar Soweto gereden. Dit was wel een bijzondere ervaring om de gigantische verschillen tussen arm en rijk te zien. Ook het museum over de opstand van studenten in 1976 was indrukwekkend. Ten slotte uitstekend gegeten in ons hotel, waar we morgen om 8.00 uur weer vertrekken..